Annonsera på YouTube

Vill du veta mer om varför du bör annonsera på YouTube? Då är du på rätt ställe!

Annonsera på YouTube: Varför?

Attrahera fler kunder snabbt (och billigt)

Det finns flera, mycket starka anledningar till varför du borde överväga att börja annonsera på YouTube. YouTube Annonser är ett nytt, bevisat effektivt och extremt fördelaktigt sätt att marknadsföra ditt företag där det spelar roll mest – Google & YouTube. YouTube är den näst största sökmotorn efter Google. Med över 1,9 miljarder inloggade besökare varje månad erbjuder YouTube det perfekta tillfället till att nå fler kunder. I Sverige tittar 87% av alla internetanvändare på YouTube och intresset för videoinnehåll ökar dessutom kontinuerligt. Allt detta gör YouTube till en absolut oumbärlig marknadsföringskanal ditt företag absolut borde dra full och optimal nytta av – igår!

Gränslösa möjligheter till framgång

Ett stort antal företag har lyckats nå framgång med YouTube Annonser i alla typer av branscher (från konsumentprodukter, detaljhandel och konsulttjänster till underhållning, mode och träning).

Det finns ingen annan plattform som så konkret kan hjälpa ditt företag via Google som YouTube för företag i kombination med YouTube Annonser! YouTube generellt är i en klass för sig när det gäller vilka resultat du kan förvänta dig: ökad försäljning och bokningar från alla möjliga kanaler, drastiskt förbättrad Google närvaro, rankning och SEO, fler besökare till din webbplats, fler konverteringar, mycket högre kundförtroende, förhöjd upptäckbarhet, starkare varumärke, bättre kundkommunikation – de konkreta positiva effekterna verkar fortsätta i all oändlighet!

Titta gärna på videor nedan för att höra företag berätta om de fantastiska effekterna YouTube för företag & YouTube Annonser hade på deras företags framgång. Här och här hittar du ännu fler videor med framgångsberättelser (skrolla bara längst ned på de sidorna).

Oändlig räckvidd

YouTube har en nästan oändlig räckvidd och erbjuder möjligheter att nå en mycket stor publik.

Enligt IIS är YouTube den största videotjänsten på nätet. Sett till det totala tittandet är YouTube överlägset störst med 87% av alla svenska internetanvändare, följt av tv-kanalernas sammanlagda playtjänster (79%) och Netflix (54%). Samtidigt rankar YouTube bland de absolut vanligaste dagliga aktiviteterna på nätet. 28% av alla svenska internetanvändare tittar på YouTube varenda dag – vi pratar om en större procentsats än de som använder Mobilt BankID dagligen (24%)!

Men vem är det som tittar på YouTube? 100 % av alla under 26 år! YouTube är dock en tjänst som absolut alla generationer använder. Av generationerna som kom i kontakt med internet senare i livet: 56% av 40-talisterna och 79% av 50-talisterna. Procentsatsen ökar bara med varje generation. 95% av personer födda på 70-talet tittar på YouTube, medan procentsatsen närmar sig 100% bland de födda på 90- och 00-talet.

Allt detta innebär att du, med hjälp av YouTube Annonser, mycket lätt kan nå just din målgrupp (oavsett vilken målgrupp det rör sig om), snabbt kan öka ditt företags varumärkesigenkänning samt väldigt kostnadseffektivt (läs gärna mer nedan!) kan attrahera konkret fler kunder.

 

Annonsera på YouTube - Svensk Statistik - 1
Svensk YouTube statistik

 

Det är nu dessutom ännu mera vanligt, och blir allt vanligare, att streama YouTube direkt på TV-skärmen. Detta innebär att du, genom att annonsera på YouTube, kan nå dina potentiella kunder direkt i deras vardagsrum!

Förbättrad Google närvaro

YouTube kan hjälpa ditt företag via Google genom att drastiskt förbättra ditt företags Google närvaro, rankning i flera viktiga Google moduler och, viktigast av allt, SEO. Google presenterar nämligen YouTube videor, på ett mycket uppmärksamhetsväckande sätt, direkt i det organiska sökresultatet! När någon söker efter innehåll som är relaterad till dina videor kan dina YouTube Videor visas direkt i sökresultatet – på ett väldigt iögonfallande sätt. Här är det bland annat mycket viktigt att noga optimera videons titel, beskrivning, taggar, mm – för att verkligen dra full, 100 % nytta av din YouTube video, i för ditt företags framgång väldigt betydelsefulla sökmotoroptimeringssyften.

 

Förbättrad Google Närvaro - 1
Exempel på hur YouTube videor syns direkt i Googles sökresultat

Att annonsera på YouTube är perfekt för företag med tajt budget!

En annan fördel med YouTube är att det är perfekt för företag med tajt budget. Det är det första man bör gå till i sådana fall eftersom det ger mest tillbaka för pengarna, även om man investerar bara lite grann. Med YouTube kan du snabbt få ditt företag att sticka ut från mängden, hitta nya kunder och utöka räckvidd.

Ett väldigt smart sätt att spara för mindre, lokala företag är att strikt inrikta sig på deras stad med omnejd. Då visas dessa YouTube Annonser endast för YouTube användare i den valda staden (med önskad och preciserad omnejd). Det vill säga: om din målgrupp inte existerar så långt utanför din stad, kan du välja att inte alls annonsera för dem. Du kan med 100 % kontroll och exakthet välja att visa dina YouTube Annonser endast för de som mest troligt behöver eller kommer behöva dina produkter eller tjänster – dina lokala potentiella kunder.

Det är därför småföretagare och marknadsförare väljer att annonsera på YouTube alltmer. YouTube ger enorma möjligheter att framgångsrikt nå målgruppen, även med kraftigt begränsad budget. Läs gärna mer nedan!

Kostnadseffektivitet

Som vi redan nämnde lite ovan, en av de största – om inte den största – anledningar att annonsera på YouTube är kostnadseffektiviteten. Med YouTube Annonser kan du bland annat väldigt precist bestämma just din målgrupp. Du kan välja exakt vilka användargrupper det blir som ser dina videoannonser, samt fokusera dig med stor precision endast på de användare som mest troligt är konkret intresserade av just det ditt företag erbjuder. Du kan välja din publik baserat på geografisk plats, deras intressen, demografiska egenskaper, med mycket mera. Samtidigt kan du välja att inrikta dig endast på utvalda sökord och sökfraser som du vill att dina videoannonser ska synas på. Komplett kontroll!

Vad mer är betalar du bara när tittare visar konkret intresse för ditt erbjudande. Som annonsör betalar du en liten summa endast när användaren sett hela annonsen (fram till 30:e sekunden om annonsen är längre än så) eller om tittaren klickar på annonsen. Blir det tvärtom inga visningar av hela videon, inga visningar över 30 sekunder eller inga klickar, då kostar det ingenting. Noll! YouTube Annonser är ett genialiskt och starkt rekommenderat system eftersom du bara betalar när tittaren faktiskt visar konkret intresse av din produkt eller tjänst. Perfekt!

Du har dessutom full kontroll över dina kostnader och kan bestämma ett dagligt budgettak för dina YouTube Annonser. Att annonsera på YouTube kommer aldrig kosta mer än vad du är beredd att betala.

Med YouTube Annonser kan du också alltid mycket exakt bestämma vad som händer när potentiella kunder ser din YouTube Annons och / eller klickar på den. Du kan välja att styra dem till din webbplats eller erbjuda dem att köpa något i din webbutik (länka direkt till produkten eller tjänsten). Det finns också möjligheten att skicka dem vidare till din YouTube-kanal, för att öka antalet visningar, prenumeranter och – framtida kunder.

 

Tjäna med Videoannonser - 1
Med YouTube Annonser betalar du bara när tittare visar konkret intresse

Lätt att mäta resultat

Ytterligare en anledning att annonsera på YouTube är enkelheten med vilken man kan mäta effektiviteten av videoannonserna. Vi ser till att du har komplett koll på antalet exponeringar, visningar, engagemang, klick och räckvidd av alla dina YouTube Annonser. Vi kopplar dessutom ihop alla dina YouTube Annonser med Google Analytics, så att du regelbundet får mycket djupa och detaljerade insikter gällande allting som har med dina YouTube Annonser att göra. Vem är det som klickar, var, när, du har verkligen full koll på allt.

All denna insikt och information hjälper oss också kontinuerligt optimera YouTube strategin, så du konstant attraherar mer och mer intresserad och relevant publik. Därmed skyddar vi din budget proaktivt och i ständigt ökande grad från alla irrelevanta klickar, från användare som eventuellt endast är ute efter information eller andra sekundära mål och inte utgör dina mest troliga konkreta kunder.

Olika typer av YouTube annonser

YouTube erbjuder möjligheten att välja mellan olika typer av YouTube annonser, enligt dina behov och önskemål.

TrueView InStream-annonser

TrueView InStream-annonser visas på YouTube-visningssidor, på partnerwebbplatser och i Display-nätverkets appar. Din YouTube Annons spelas upp före, under eller efter andra videor och tittaren kan hoppa över annonsen efter fem sekunder. Du betalar bara när en tittare ser 30 sekunder av videon (hela videon om den är kortare än så) eller klickar på videon.

Vi rekommenderar att du annonserar på YouTube genom InStream-annonser när du vill öka din varumärkesigenkänning, nå nya potentiella kunder eller öka trafiken till din webbplats.

 

Trueview InStream Annonser - 1
Tittaren kan hoppa över Instream-annonser efter fem sekunder

TrueView Video Discovery-annonser

TrueView Video Discovery-annonser är annonser som visas i sökresultatet på YouTube, bredvid relaterade videor på YouTube eller på YouTube startsidan. De här annonserna var tidigare kända som TrueView InDisplay-annonser. De består av en miniatyr och en liten text och innefattar uppmaningen att klicka på annonsen för att se videon. Här betalar du bara när en tittare klickar på miniatyren för att se din videoannons.

Discovery-annonser är ett rekommendabelt sätt att annonsera på YouTube eftersom du med hjälp av dessa annonser kan marknadsföra ditt erbjudande direkt på YouTubes sökresultatsidor, visningssidor och startsidor – där många av dina kunder intensivt vistas dagligen.

 

Discovery Annonser - 1
TrueView Discovery-annonser består av en miniatyr och en liten text

Bumper-annonser

Bumperannonser är korta videoannonser som varar maximum sex sekunder och spelas upp före, mitt i eller efter andra videor. Man kan se bumperannonser på YouTube, på partnerwebbplatser samt i Google Display-nätverkets appar och tittarna kan inte hoppa över dem. Bumperannonser använder CPM-bud (kostnad per tusen exponeringar), vilket betyder att du betalar varje gång din annons visats ett tusen gånger.

Du bör annonsera på YouTube med bumperannonser när du vill nå potentiella kunder med ett koncist, minnesvärt budskap som ökar medvetenheten om ditt varumärke, erbjudande, företag, tjänst eller produkt.

 

Bumperannonser - 1
Bumperannonser är max sex sekunder långa videoannonser som man inte kan hoppa över

Outstream-annonser

Ett nytt sätt att annonsera med YouTube är Outstream annonser. Dessa är mobilspecifika videoannonser som spelas upp på populära partnerwebbplatser (i banners, mellansidesannonser, flöden eller integrerade annonser), samt i Google Display-nätverkets appar. De börjar spelas upp utan ljud och tittarna kan slå på ljudet genom att trycka på annonsen. Du betalar endast när mer än hälften av annonsskärmsutrymmet visas på skärmen i minst två sekunder. Outstream-annonser använder vCPM (kostnad per tusen synliga exponeringar).

 

Annonsera på YouTube - Outstream Annons - 1
Exempel på en Outstream-annons

Ytterligare överväganden innan du börjar annonsera på YouTube

Innan du kan börja annonsera på YouTube behöver du förfoga över en högkvalitativ reklamvideo först. Om du inte redan har videomaterial kan du uppenbarligen skapa en reklamvideo själv, dock avråder vi dig å det starkaste från att göra detta och rekommenderar istället å det varmaste att du anlitar professionell hjälp. Det är av stor vikt och betydelse att din video är proffsig och högkvalitativ. För att ditt företag ska lämna ett bra och seriöst intryck bör reklamvideon ha bästa möjliga ljud- och bildkvalitet. Den bör dessutom vara välgenomtänkt, ha ett lättbegripligt innehåll samt påvisa professionell videoproduktionsteknik (inramning, belysning, redigering, textning, etc). Du kan läsa mer om och beställa högkvalitativa Pro Google Videos till ett riktigt bra pris här!

Tips! Med hjälp av följande tre tjänster löser du allting komplett och kan snabbt börja attrahera många fler kunder via YouTube och Google (där 95% av dina potentiella söker först och oftast endast)!

Överväger du att annonsera på YouTube? Du är varmt välkommen med dina frågor eller kommentarer!

SEO Supergirl

Beverly Werlung Nasta

Jag har en masterutbildning i management och marknadsföring på Bergamo universitet (Italien). Med ett stort intresse för marknadsföring, digital marknadsföring, PR via sociala medier och SEO, är jag alltid nyfiken att fördjupa mig i dessa ämnen och lära mig mer.

Andra inlägg av Beverly Werlung Nasta

Annonsera på YouTube - YouTube Annonser - 1

YouTube Annonser

Den största möjligheten inom marknadsföring just nu är YouTube Annonser. Med YouTube Annonser når du potentiella kunder när de tittar på eller söker efter videor på YouTube. Du betalar bara när de visar intresse. Se till att ditt företag syns där alla tittar!

YouTube För Företag - 1

YouTube För Företag

YouTube är den 2: a största sökmotor i Sverige och populärare än alla TV-kanaler sammanlagda! Under en genomsnittlig månad tittar 8 av 10 användare i gruppåldrarna 18-49 på YouTube video (Google). Det är kritiskt viktigt för ditt företag att finnas med på och använda YouTube ordentligt! Du kan nå dina kunder där de är!

Pro Google Videos - 1

Pro Google Videos

Sälj mycket mer med hjälp av smarta, proffsiga, optimerade videos som effektfullt marknadsför ditt företag och erbjudande via de två för ditt företag i särklass viktigaste ställen: Google & YouTube!

Pro Google 360 Videos - 1

Pro Google 360° Videos

Pro Google 360° Videos är det ultimata, nya formatet som gör det möjligt för ditt företag att inspirera & locka många fler kunder via Google & YouTube. Kunder kan nu titta runt i din video för att mycket bättre förstå & uppleva ditt erbjudande! Hjälp kunder bättre förstå hur det du erbjuder känns – och sälj mycket mer!

Google Annonser - 1

Google Annonser

Se till att kunderna hittar dig när de söker på Google efter det du erbjuder – betala bara när de klickar sig vidare till din webbplats eller ringer dig. Du betalar bara för resultat. Inga besök, ingen avgift. Var bara en Google-sökning bort!

Google Analytics - 1

Google Analytics

Google Analytics låter dig med stor exakthet veta vilken marknadsföringsinvestering fungerar bäst för ditt företag, så att du kan göra mer av det som fungerar och sluta spendera pengar på det som inte fungerar. Du kan sedan sälja mycket mer genom att fokusera alla resurser på det som fungerar istället.

SEO - 1

SEO

Överlägset bästa SEO på marknaden! Unikt komplett sökmotoroptimering. Holistiskt tillvägagångssätt där vi jobbar med hela Google, inte bara Google Sök! Full on-page, on-site & off-page SEO med kontinuerligt länkbygge – via alla de effektivaste, etiska tekniker. Gratis Google Webbplats ingår!

Annonsera på YouTube - Sociala Medier - 1

Sociala Medier

Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Instagram och Pinterest, vi ser till att ditt företag får bästa möjliga, optimerade närvaro på alla sex, samt kan utöka med ytterligare sociala nätverk, kombinerade och skräddarsydda enligt ditt företags unika behov.

Pro Google Foton - 1

Pro Google Foton

Ditt företag kan attrahera många fler kunder via Google – med Pro Google Foton! Det är på Google kunder jämför mest när de väljer ett eller annat företag. Pro Google Foton hjälper dig visa ditt företag i bästa, mest fördelaktiga ljus, inspirerar handling, ökar kundförtroende, skapar trygghet, ger proffsigt intryck av ditt företag och därmed attraherar många fler kunder!

Pro Google 360 Foton - 1

Pro Google 360° Foton

Du kan fördubbla intresse för ditt företag via Google – med Pro Google 360° Foton! En bild säger mer än tusen ord. Ett 360° foto säger mer än tusen foton. Stick ut via Google med hjälp av detta fantastiska format för att se intresset och kundantalet öka.

Google Insikter - 1

Google Insikter

Google Insikter är Google Analytics, men anpassade för att enkelt kunna användas med ditt företags Google presentation – som är minst lika viktig som, om inte viktigare än, företagets webbplats. Se vad som fungerar bäst med din Google presentation, så du kan göra mer av det och få fler kunder!

Google Märkesidentitet - 1

Google Märkesidentitet

Företagets logga, färger, font, slogans & grafiska profil spelar alla enormt stor roll via Google! Google Märkesidentitet gör att kunderna mycket lättare känner igen dig och kommer ihåg ditt företag när det är som absolut viktigast: då kunder jämför ditt och andra företag via Google.

Google My Business - 1

Google My Business

Google My Business är en för ditt företag essentiellt viktig tjänst från Google. Tjänsten utgörs av en central plats där man kan presentera företaget via Google. Uppgifter man anger på denna centrala plats sprids sedan automatiskt till alla andra populära Google tjänster, inkl. Google Sök, Google Maps, m. fl, där 95 % av kunder söker.

Google Shopping - 1

Google Shopping

Med Google Shopping kan du placera ditt företags produktbilder, titlar och priser rätt framför ögonen på alla som söker på Google. Du kan visa hela ditt lager, direkt på Google – med produktbilder, namn, priser och länkar till din webbutik! Visa dina produkter på Google och se resultat!

Google Recensioner - 1

Google Recensioner

Det finns ingen plats som är viktigare för ditt företag att få positiva recensioner via än Google! Det är på Google som man mest jämför ditt företag med andra. Har du åtminstone några positiva recensioner här gör det stor skillnad för hur ditt företag uppfattas och resulterar snabbt i fler kunder!

Annonsera på YouTube - Paket - 1

Köp paket & spara massor

Våra paket hjälper dig spara massor av pengar & samtidigt gör valet lättare. Du kan alltid börja försiktigt och sedan uppgradera från ett paket till ett annat!

Annonsera på YouTube - Så jobbar vi - 1

Så jobbar vi

Se vad vi gör efter att vi fått din order! Vi listar här hela processen, steg för steg, kronologiskt och lättöverblickbart.